Poszukując używanego auta do 10 tysięcy złotych, warto skupić swoją uwagę na modelach wytrzymałych i niezawodnych, które przez lata utrzymują popularność na rynku. Jednym z takich samochodów jest Volkswagen Golf.
Od momentu wprowadzenia modelu na rynek w 1974 roku popularny Volkswagen Golf doczekał się licznych modernizacji. Obecnie produkowana jest już ósma generacja tego kompaktowego samochodu niemieckiego producenta. Egzemplarze oferowane w cenie nieprzekraczającej 10 tysięcy złotych to głównie modele wyprodukowane przed 2009 rokiem, należące do generacji piątej i wcześniejszych. Najstarsze warianty zainteresują niewielkie grono kierowców – warto jednak podkreślić, że część z nich może kwalifikować się już do miana samochodu zabytkowego, o ile dany egzemplarz jest utrzymany w dobrym stanie technicznym i wizualnym. Z tego względu w naszym artykule skupimy się na autach produkowanych pomiędzy 1991 a 2009 rokiem, czyli trzeciej, czwartej i piątej generacji Volkswagena Golfa.
Volkswagen Golf III to klasyk lat dziewięćdziesiątych. Długa obecność na rynku jest imponująca – pierwsze egzemplarze tego modelu powstawały w 1991 roku. Wiele pojazdów wyprodukowanych w tym okresie wciąż utrzymuje się na szosach, co świadczy o wysokiej wytrzymałości tego samochodu. Cena używanej „trójki” to zazwyczaj 3–5 tysięcy złotych. Znajdziemy także pojazdy w cenie tak niskiej jak 1 000 złotych, jednak często będą one wymagać dodatkowego wkładu na naprawy, który może nawet pięciokrotnie przekroczyć jego wartość. Kwota, jaką musimy zapłacić za perfekcyjnie utrzymany modelu, może sięgać nawet 10 tysięcy.
Auto jest dostępne w licznych wariantach, różniących się zarówno rodzajem zastosowanego silnika, jak i typem nadwozia. Golf III może być napędzany benzynową jednostką o pojemności od 1,4 do aż 2,9 litrów (moc maksymalna od 60 do 190 KM) lub 1,9-litrowym silnikiem Diesla (64–110 KM). Warto zwrócić uwagę szczególnie na wariant GTI, który łączy sportowe zacięcie z kompaktową konstrukcją. W kwestii nadwozia możemy znaleźć zarówno najpopularniejszą wersję hatchback, jak i rzadziej spotykane warianty kombi, a nawet Golfa w postaci 2-drzwiowego kabrioletu.
Dla wielu kierowców atrakcyjniejszym wyborem może okazać się nowszy model z czwartej generacji. Stylistyka pojazdu mocno nawiązuje do wcześniejszej edycji, jednak wprowadzając nieco więcej zaokrąglonych kształtów charakterystycznych dla współczesnych samochodów. Golf IV był produkowany w Europie od 1997 do 2006 roku. Średnia cena to 5–7 tysięcy złotych, a za kwotę 10 tysięcy zazwyczaj otrzymamy dobrze utrzymany pojazd z lat 2003–2005.
Cena jest również powiązana ze specyfikacją samochodu. Podobnie jak w przypadku „trójki”, Volkswagen udostępnił sporą liczbę różnorodnych wariantów. Pojemność silnika benzynowego wynosi od 1,4 do 3,2 litrów, a w przypadku jednostek wysokoprężnych ponownie znajdziemy 1,9-litrowe układy. Liczba koni mechanicznych wynosi od 75 do 241. Większość modeli w tym przedziale cenowym wykorzystuje silnik 1,9 TDI lub 1,6-litrową jednostkę benzynową. Możemy znaleźć także wariant kombi, jednak jest to dość rzadki widok.
Samochód może pochwalić się świetnym komfortem jazdy, łatwością prowadzenia oraz wysoką wytrzymałością. To cechy, które w połączeniu z przystępną ceną sprawiły, że jest to niesamowicie popularny model na polskich drogach. Z tego względu dostęp do części jest bezproblemowy i mało kosztowny, co jeszcze bardziej przekłada się na długowieczność Golfa IV.
Volkswagen Golf V był produkowany od roku 2003 do 2009. W stosunku do poprzedniej wersji w tym modelu znalazło się wiele usprawnień wynikających z rozwoju technologii produkcji, dodatkowo zwiększono gabaryty pojazdu i pojemność bagażnika. W kwestii wariantów silnikowych mamy do dyspozycji jednostki benzynowe 1,4–3,2 l (75–250 KM) oraz wysokoprężne 1,8–1,9 l (75–170 KM). Za kwotę 10 tysięcy złotych otrzymamy egzemplarze z początku produkcji, czyli roczniki 2003 i 2004, zazwyczaj wyposażone w jeden z mniejszych silników benzynowych.
„Piątka” była kolejnym sukcesem serii Volkswagen Golf – jakość samochodu potwierdza uplasowanie się na trzecim miejscu w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2004. Nie zabrakło także sportowego zacięcia charakterystycznego dla tej linii – niemiecki producent przygotował specjalne wersje silnikowe o wyższych osiągach.
Podczas zakupu używanego samochodu musimy być świadomi pewnego ryzyka, które nieodzownie wiąże się z taką decyzją. To szczególnie widoczne w przypadku najpopularniejszych modeli – w ogromnej liczbie ofert możemy znaleźć zarówno uczciwych sprzedawców, jak i oszustów. Warto dokładnie zweryfikować historię serwisowania pojazdu oraz stan licznika. Ważne jest także sprawdzenie obecności rdzy – na nieoryginalnych elementach pojawia się ona znacznie częściej, co sugeruje dokonanie powypadkowych napraw przez poprzedniego właściciela.
(fot. pixabay.com)